“چگونه موتورسیکلت خود را روشن کنیم” ، “نحوه استارت زدن موتور سیکلت اتومات چگونه است” اینها سوالاتی هستند که احتمالا بارها از خود پرسیدهاید! اگر موتورسیکلت شما در وضعیت مناسبی قرار دارد، روشن کردن آن کار سادهای است. در این راهنما، روشهای ابتدایی برای روشن کردن موتورسیکلت را به شما آموزش میدهیم. البته، در مقاله آموزش موتور سواری مبتدی به طور جامع توضیحاتی در این خصوص ارائه کردهایم، اما این مقاله به طور اختصاصی درباره استارت زدن اولیه نگارش شده است.
نحوه استارت زدن موتور سیکلت اتومات
برای روشن کردن یک موتورسیکلت اتومات، معمولاً کافیست این مراحل را دنبال کنید:
- کلید را بچرخانید: کلید را در جهت عقربههای ساعت بچرخانید تا موتور روشن شود. در برخی مدلها، ممکن است نیاز به فشردن دکمه استارت نیز باشد.
- دنده را در حالت خلاص قرار دهید: اطمینان حاصل کنید که دنده در حالت خلاص (N) قرار دارد. سپس، اهرم گاز را به آرامی بچرخانید و اجازه دهید موتور روشن شود.
نکته: همیشه قبل از روشن کردن موتورسیکلت، اطمینان حاصل کنید که پایه وسط بالا آمده باشد و ترمز دستی کشیده شده باشد.
توجه: این مراحل کلی هستند و ممکن است بسته به مدل موتورسیکلت شما کمی متفاوت باشند. برای اطلاعات دقیقتر، به ادامه این راهنما توجه کنید.
بخش اول: قلقگیری کردن موتورسیکلت
اولین مرحله این است که نوع موتورسیکلت خود را بشناسید:
1. تشخیص نوع موتورسیکلت: کاربراتوری یا انژکتوری
برای تشخیص اینکه موتورسیکلت شما از سیستم کاربراتوری استفاده میکند یا سیستم تزریق سوخت (انژکتور)، میتوانید به وجود یا عدم وجود یک قطعه به نام “چوک” توجه کنید.
چوک چیست و کجا قرار دارد؟
- چوک یک وسیله مکانیکی است که در موتورسیکلتهای کاربراتوری برای تنظیم مخلوط هوا و سوخت در هنگام استارت سرد استفاده میشود.
- معمولاً چوک در سمت چپ دسته فرمان، بالای بوق قرار دارد.
چرا تشخیص نوع سیستم سوخترسانی مهم است؟
- تعمیر و نگهداری: روشهای تعمیر و نگهداری موتورسیکلتهای کاربراتوری و انژکتوری متفاوت است.
- قطعات یدکی: قطعات یدکی مورد نیاز برای این دو نوع سیستم نیز متفاوت است.
- تنظیم موتور: تنظیم موتور و رفع عیبهای احتمالی در هر دو سیستم روشی خاص خود را دارد.
خلاصه:
- موتورسیکلتهای کاربراتوری: دارای چوک هستند.
- موتورسیکلتهای انژکتوری: چوک ندارند و سیستم سوخترسانی آنها به صورت الکترونیکی کنترل میشود.
2. هنگام استارت زدن موتورسیکلت، همیشه روی زین بنشینید.
نشستن بر روی زین موتورسیکلت هنگام استارت زدن، کنترل کامل بر روی وسیله نقلیه را به شما می دهد. این کار به شما امکان میدهد تا در صورت بروز هرگونه مشکل، به سرعت واکنش نشان داده و از بروز حوادث احتمالی جلوگیری کنید.
اگر به هر دلیلی نیاز به استارت زدن موتورسیکلت بدون نشستن بر روی زین بود، حتما قبل از روشن کردن موتور، دنده را در حالت خلاص قرار دهید. حالت خلاص معمولاً بین دنده یک و دو قرار دارد. قرار دادن دنده در حالت خلاص مانع از حرکت ناگهانی موتورسیکلت و ایجاد حادثه میشود.
چرا نشستن بر روی زین حین استارت زدن اهمیت دارد؟
- کنترل کامل: نشستن بر روی زین به شما امکان میدهد تا در صورت نیاز، به سرعت ترمز بگیرید یا جهت حرکت موتورسیکلت را تغییر دهید. توصیه میکنیم با مطالعه مقاله اموزش ترمز گیری با موتور سیکلت با قلقهای این کار آشنا شوید.
- ایمنی بیشتر: در صورت بروز هرگونه مشکل فنی، نشستن بر روی زین به شما کمک میکند تا تعادل خود را حفظ کرده و از آسیب دیدگی جلوگیری کنید.
به یاد داشته باشید:
- همیشه قبل از استارت زدن موتورسیکلت، از سالم بودن ترمزها و سایر قسمتهای حیاتی آن اطمینان حاصل کنید.
- در هنگام استارت زدن، به اطراف خود توجه کنید و از عابرین پیاده و سایر وسایل نقلیه دوری کنید.
با رعایت این نکات ایمنی، میتوانید از لذت سواری با موتورسیکلت خود به صورت ایمن بهرهمند شوید.
3. قبل از روشن کردن موتورسیکلت، حتما از آمادگی کامل آن اطمینان حاصل کنید.
مهمترین نکاتی که پیش از استارت زدن باید بررسی شوند:
- سوخت و باتری: مخزن موتورسیکلت را از بنزین پر کرده و اطمینان حاصل کنید که باتری به اندازه کافی شارژ شده است.
- سرویسهای دورهای: به ویژه در شرایط آب و هوایی نامناسب مانند سرما یا رطوبت، انجام سرویسهای دورهای موتورسیکلت بسیار مهم است.
- شمعها: شمعهای موتورسیکلت را بررسی کرده و در صورت نیاز، شمعهای نو جایگزین کنید یا شمعهای قدیمی را تمیز کرده و فاصله الکترودهای آنها را تنظیم نمایید.
- سیستم جرقهزنی: زمانبندی جرقه را چک کرده و در صورت نیاز تنظیم کنید. در صورت وجود، پلاتینهای جرقه را نیز تعویض نمایید.
- کاربراتور: سرویس و تمیز کردن کاربراتور تأثیر قابل توجهی در عملکرد موتورسیکلت دارد.
- کابلهای شمع: اگر کابلهای شمع قدیمی، فرسوده یا آسیب دیده بودند، آنها را تعویض کنید.
- قطعات یدکی: همیشه از قطعات یدکی اصلی و توصیه شده توسط سازنده موتورسیکلت استفاده کنید. این اطلاعات را میتوانید در دفترچه راهنمای موتورسیکلت خود بیابید.
4. قبل از روشن کردن موتور، حتما سطح روغن را بررسی کنید.
روغن موتور، نقش حیاتی در روانکاری قطعات داخلی موتور و کاهش اصطکاک و سایش آنها ایفا میکند. به همین دلیل، بررسی سطح روغن قبل از روشن کردن موتور، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.
چرا بررسی سطح روغن ضروری است؟
- جلوگیری از آسیب دیدن موتور: کمبود روغن میتواند باعث افزایش اصطکاک، داغ شدن بیش از حد موتور و در نهایت آسیب جدی به قطعات داخلی آن شود.
- افزایش طول عمر موتور: روغنکاری مناسب موتور، عمر مفید آن را افزایش میدهد.
- کاهش هزینههای تعمیر: با بررسی مرتب سطح روغن و تعویض به موقع آن، از هزینههای سنگین تعمیر موتور جلوگیری خواهید کرد.
چگونه سطح روغن را بررسی کنیم؟
- موتور را روی سطح صاف قرار دهید: اطمینان حاصل کنید که موتور به صورت عمودی و روی سطح صافی قرار گرفته است.
- موتور را خاموش کنید: چند دقیقه صبر کنید تا روغن به ته محفظه روغن برگردد.
- میلهی اندازهگیری روغن را بیرون بکشید: میلهی اندازهگیری روغن معمولاً به رنگ زرد یا نارنجی است و در نزدیکی محفظه روغن قرار دارد.
- میله را تمیز کنید: میلهی اندازهگیری را با یک دستمال تمیز پاک کنید.
- میله را دوباره داخل محفظه روغن فرو کنید: تا انتها فرو کرده و سپس آن را بیرون بکشید.
- سطح روغن را بررسی کنید: سطح روغن باید بین حداقل و حداکثر مشخص شده روی میله باشد. اگر سطح روغن پایینتر از حداقل بود، باید روغن به آن اضافه کنید.
5. قبل از روشن کردن موتور، حتما باتری را بررسی کنید.
برای اطمینان از عملکرد صحیح سیستم الکتریکی موتورسیکلت، قبل از استارت زدن، باید باتری را بررسی کنید.
نحوه بررسی باتری:
- کلید را در سوراخ قرار دهید: کلید را در سوراخ مخصوص روی دسته موتور قرار دهید.
- کلید را بچرخانید: کلید را در جهت عقربههای ساعت بچرخانید تا در حالت روشن قرار گیرد.
- چراغها را بررسی کنید: پس از چرخاندن کلید، تمامی چراغهای روی داشبورد و چراغهای جلو و عقب باید روشن شوند.
اگر چراغها روشن نشدند یا با کمنور شدن روشن شدند، به احتمال زیاد باتری شما ضعیف شده یا خراب شده است.
بخش دوم: روشن کردن موتورسیکلت کاربراتوری
موتورسیکلتهای کاربراتوری، نسل قدیمیتری از موتورسیکلتها هستند که برای مخلوط کردن سوخت و هوا از یک قطعه مکانیکی به نام کاربراتور استفاده میکنند. این نوع موتورسیکلتها به دلیل ساختار سادهتر، معمولاً هزینه نگهداری کمتری دارند اما در مقایسه با موتورسیکلتهای انژکتوری، آلودگی بیشتری تولید میکنند و تنظیم دقیق آنها دشوارتر است.
1. پیدا کردن دسته چوک
برای روشن کردن یک موتورسیکلت کاربراتوری، به ویژه در هوای سرد، باید مراحل زیر را به دقت طی کنید:
1. دسته چوک را پیدا کنید:
- معمولاً یک دسته کوچک با برچسب “چوک” یا نمادی شبیه به یک شیر آب روی دسته فرمان یا روی خود کاربراتور وجود دارد. این دسته میزان مخلوط سوخت و هوا را تنظیم میکند.
- در هوای سرد، برای غنیتر کردن مخلوط سوخت و آسانتر روشن شدن موتور، باید دسته چوک را به سمت بیرون یا به سمت علامت مشخص شده بچرخانید.
2. پایه وسط را بالا ببرید:
- بسیاری از موتورسیکلتها دارای یک کلید ایمنی روی پایه وسط هستند. اطمینان حاصل کنید که پایه وسط بالا آمده باشد و موتور روی پایه اصلی قرار گرفته باشد.
3. موتور را در حالت خلاص قرار دهید:
- اهرم دنده را در حالت خلاص قرار دهید.
4. استارت بزنید:
- کلید استارت را بچرخانید. ممکن است نیاز باشد چندین بار این کار را تکرار کنید، به خصوص در هوای سرد یا اگر موتور مدتی روشن نشده باشد.
2. دستگیره چوک را باز کنید
مطمئن شوید کلید قطع کن در وضعیت “روشن” قرار دارد. هنگام استفاده از استارت برقی یا پدال استارت، دسته گاز را کاملاً ببندید. در غیر این صورت، موتور پر خواهد شد و روشن کردن آن دشوار یا غیرممکن میشود. به یاد داشته باشید که معمولاً در صورتیکه موتورسیکلت در چند ساعت گذشته روشن بوده، نیازی به استفاده از چوک نیست.
3. کلید استارت را در وضعیت “روشن” قرار دهید
با این کار، چراغهای داشبورد روشن میشوند و نشان میدهند که سیستم برقرسانی موتورسیکلت به درستی کار میکند. همچنین، اگر اهرم تعویض دنده در وضعیت خلاصی (N) قرار داشته باشد، چراغ نشانگر خلاصی به رنگ سبز روشن میشود.
4. موتور را روشن کنید
دسته کلاچ (واقع در سمت چپ) را فشار داده و نگه دارید، سپس دکمه استارت (واقع در سمت راست) را فشار دهید. با این کار، موتورسیکلت شما روشن شده و صدای دلنشین آن را خواهید شنید.
- اهمیت نگه داشتن کلاچ: نگه داشتن دسته کلاچ باعث میشود که قدرت موتور به چرخ عقب منتقل نشود و موتور به نرمی روشن شود.
- زمان نگه داشتن دکمه استارت: مدت زمان نگه داشتن دکمه استارت بستگی به نوع موتورسیکلت و شرایط محیطی دارد.
- صدای موتور: صدای موتورسیکلت پس از روشن شدن میتواند نشانههایی از وضعیت موتور را به شما بدهد.
5. چوک را ببندید و دسته گاز را باز کنید
اندکی پس از روشن شدن موتور، به تدریج چوک را ببندید و همزمان، دسته گاز را کمی باز کنید تا موتور گرم شود. در حین حرکت، ممکن است برای مدت کوتاهی به چوک نیاز داشته باشید، اما برای عملکرد روان موتور، آن را در اسرع وقت به طور کامل ببندید. هنگام گرم شدن موتور، از دور گرفتن بیش از حد خودداری کنید.
بخش سوم: روشن کردن موتورسیکلت انژکتوری
موتورسیکلت انژکتوری به موتورسیکلتی گفته میشود که به جای کاربراتور از سیستم تزریق سوخت الکترونیکی (EFI) استفاده میکند. این سیستم با دقت بیشتری سوخت را به داخل سیلندر تزریق میکند که باعث بهبود عملکرد، کاهش مصرف سوخت و کاهش آلایندگی میشود.
در موتورسیکلتهای انژکتوری، یک کامپیوتر کوچک مقدار سوخت مورد نیاز موتور را بر اساس پارامترهایی مانند سرعت، دمای هوا و بار موتور محاسبه کرده و سپس این مقدار سوخت را به صورت دقیق به داخل سیلندر تزریق میکند.
1. موتورسیکلت را در حالت خلاص قرار دهید
تقریباً همیشه میتوانید این حالت را بین دنده اول و دوم پیدا کنید.